Sex mot ersättning

är om du har sex
eller gör sexuella handlingar
och får något i utbyte.

Sex kan vara att:

- Visa sig i en webbkamera.

- Titta på när någon onanerar.

- Onanera framför någon.

- Ha sex
eller göra sexuella handlingar med någon.

Sånt man kan få i utbyte:

- pengar

- någonstans att sova

- skjuts

- en mobiltelefon

- kläder

- cigaretter

- alkohol och droger.

Pengar i en plånbok

Det finns många anledningar
till att någon har sex mot ersättning.
Det kan vara för att:

- Få pengar.

- Få någonstans att bo.

- Man blir lurad eller tvingad.

- Man tycker att det är spännande.

- Det ger en bekräftelse.

Det är inte förbjudet att sälja sex i Sverige.

Men det är förbjudet att köpa sex.

Du har rätt att få stöd

Vill du ha stöd för att kunna ändra
din situation?

Behöver du någon att prata med?

Situationen kan se olika ut
för den som har sex mot ersättning.

Vissa mår ganska bra,
medan andra mår dåligt och har många problem.

Oavsett hur du mår
så har du rätt till stöd som passar dig
och din situation.

Du som är utsatt för våld
har rätt till information, skydd och stöd.

Du kan också få någon att prata med.
Har du barn kan även dina barn få stöd.

En okänd kvinna står framför ett fönster med ansiktet dolt

      Du kan alltid kontakta följande organisationer för hjälp

      Din kommun

      Du kan alltid kontakta den kommun du befinner dig i. Du kan också kontakta vårdcentral, ungdomsmottagning eller polisen.

      Polisen

      Telefon 114 14. Ring alltid 112 om det är akut.
      www.polisen.se

      BRIS 116 110

      Stödtelefon för dig som är ung. Du kan även att chatta och maila. Du kan vara anonym.
      www.bris.se

      1000 möjligheter

      En stödchatt för unga där du kan prata om hur du mår.
      http://1000mojligheter.se/

      Rädda barnen 0200-77 88 20

      En stödtelefon för dig som är ung och ny i Sverige. Du kan vara anonym. De som svarar pratar många språk.
      www.rb.se/helpline

      Kvinnofridslinjen 020-50 50 50

      En telefonlinje för dig som upplevt hot eller våld. Du kan ringa dygnet runt. Du kan ringa även om du inte pratar svenska. Samtalen kostar ingenting och syns inte på telefonräkningen. Du kan vara anonym.
      www.kvinnofridslinjen.se

      Mikamottagningen Göteborg 020-32 73 28

      En verksamhet som kan ge dig samtal, stöd och praktisk hjälp. Du som har fått ersättning för att ha sex eller skadar dig med sex kan vända dig till Mikamottagningen. Du kan vara anonym.
      mikamottagningen@socialresurs.goteborg.se

      Mikamottagningen Stockholm 08-508 25 501

      En verksamhet som kan ge dig samtal, stöd och praktisk hjälp. Du som har fått ersättning för att ha sex eller skadar dig med sex kan vända dig till Mikamottagningen. Du kan vara anonym.
      http://www.stockholm.se/mikamottagningen

      KST Malmö 020-35 40 40

      En verksamhet som kan ge dig samtal, stöd och praktisk hjälp. Du som har fått ersättning för att ha sex eller skadar dig med sex kan vända dig till Mikamottagningen. Du kan vara anonym.
      kst@malmo.se

      NMT – nationellt metodstöd mot prostitution och människohandel 020-390 000

      NMT kan hjälp dig hitta rätt person för hjälp och stöd.
      www.nmtsverige.se

      Plattformen Civila Sverige mot människohandel

      En organisation som kan hjälpa dig som är utsatt.
      Kontakta dem via e-post: info@manniskohandel.se

      Frälsningsarmén 08-562 282 00

      En kyrka med ett stort socialt arbete. Gå till Frälsningsarmén i staden där du är, eller ring eller e-posta dem för att få hjälp.
      manniskohandel@fralsningsarmen.se